Sykkelhistorie fra Steinkjer
Skrevet av Lars Lilleby Macedo
Fra starten av 1900-tallet og framover til 1960 tallet var sykkelen et av de aller mest brukte framkomstmidlene som det gjerne fantes flere av i hver husstand.
I Steinkjer, som i de aller fleste andre byer, fantes det flere egne sykkelmerker, men det var bare et fåtall som produserte sine sykler fra bunn av – i den forstand at rammene ble sveiset på stedet og sykkelen lakkert for hånd. De aller fleste sportsforretningene kjøpte rammene ferdig sveiset og lakkert. Mange av rammene er laget hos Øglænd i Sandnes eller Gresvig i Oslo. Sportsforretningene kjøpte inn forskjellige deler, bremser, gir og satte på et eget merke i front. I Steinkjer kjenner vi til mange forskjellige sykkelmerker fra de siste hundre årene. Denne listen er sannsynligvis ikke komplett, men det er kanskje et steg på vegen for å få et skikkelig sykkelregister fra Steinkjer:
Sykkelhistorie fra Steinkjer:
• Olaf Østby: (1901) Drev sportsforretning i Steinkjer fra tidlig på 1900-tallet til 1940. Olaf Østby produserte sykler som fikk merket Olaf Østby, Stenkjær/Steinkjer med merkenavnet «Norge». Før Østby fikk sitt eget merke solgte han importerte «Crescent»-sykler.
– «Norge». Solgt som dame- og herremodell.
• Johan Hammerstad: Børsemaker og sykkelreperatøe som drev sportsforretning i Steinkjer fra tidlig på 1900-tallet fram til 1940. Han hadde egen forretningsgård i Øvre Elvegate, og solgte sykler med merkenavnet Johan Hammerstad Sykkelfabrikk Stenkjær/Steinkjer. Reklamerte som «Cyklefabrik», og var eneforhandler av sykkelmerket «Panzer» i 1910 i tillegg til egenproduserte sykler.
– «Johan Hammerstad Sykkelfabrikk». Solgt som dame- og herremodell.
• Joakim Gulstad: Drev sportsforretning i Steinkjer fra 1917 til 1938. Han monterte sammen sykler med merkenavn FIX, en sykkel som fikk mye skryt og hederlig omtale over hele Norge. I all sin enkelhet ble den holdt for å være nærmest genial.
– «Fix». Solgt som dame- og herremodell.
• Vilhelm Hammer: Overtok Joakim Gulstads sportsforretning i 1938. Han kjøpte både bygård og butikk, og monterte egne sykler etter 1945 Hammer beholdt merkenavnet «FIX», men sykkelen ble utover 1950-tallet mer lik de fleste andre syklene som ble solgt i Steinkjer. Kvaliteten var fortsattsærdeles god, og syklene ble eksportert til hele Trøndelag, og det hendte også at det kom bestilling på den velrenommerte sykkelen helt fra hovedstaden.
– «Fix». Solgt som dame- og herremodell.
O. Gartland: Oliver Gartland var ansatt hos Johan Hammerstad før 1940. Han tok over «arven» etterJohan Hammerstad, men startet t på nytt i nye lokaler. Han startet sportsforretning basert på fabrikasjon, montering og salg av sykler. O. Gartland solgte sykler med merke-navnet «Jarl».
– «Jarl». Solgt som dame- og herremodell.
Sivertsen & Sollie: Ble startet i «Langliegården» ved Grand hotel i november 1919.
Sivertsen-navnet var nærmest ensbetydende med sportsforretning i Steinkjer siden tidlig på 1920-tallet. Sykkelverkstedet monterte egne sykler som ble solgt under merkenavnene «Rapp» og «Luxor».Merkene ble «eksportert» rundt i hele Trøndelag.
– «Rapp». (fra 1921). Solgt som dame- og herremodell.
Johs. Sivertsen: Johannes Sivertsen startet sin egen forretningen i 1930. Sivertsen hadde eget sykkelverksted og solgte flere sykkelmerker. Monterte egne sykler under merkenavnet «Luxor», men modifiserte også og solgte «Anker», «Flint» og «Sport».
– «Luxor». (fra 1931) Solgt som dame- og herremodell.
Det var også mulig å få kjøpt motorsett for bruk på Sivertsens «Luxor».
Sakshaug Sport: Sakshaug Sport ble startet opp i årene etter 1945, og førte arven fra Olaf Østby videre med merkenavnet «Norge».
– «Norge».
Johan Møller: (1901) En av de første i Steinkjer som solgte norskproduserte sykler. Han hadde ikke et eget merke, men solgte «Sigv. Bjerves Cykler», som ble skrudd sammen i Trondheim av sportsbutikken med samme navn.
Johan Spende, Karl Følstad og Hans Berg solgte sykler i Steinkjer før 1940. Sistnevnte importerte sannsynligvis et amerikansk merke som han monterte og solgte på Innherred.
Jacob Olsen og Lars Lilleby Macedo har lånt ut en del Steinkjer-sykler som står i bygata i 2. etasje på hovedbygningen hos Egge museum. Her er litt mer info om noen av disse syklene.
Hvis noen har tillegsopplysninger og/eller en gammel sykkel som kan kaste mer lys over syklene som ble solgt i Steinkjer, så tar vi gjerne mot informasjon på telefon: 982 99 264 eller lars@eggehistorielag.com